diy

DIY: Bakul Comel dari Kain Terpakai

Assalamualaikum semua. Dulu masa kecik kan, aku suka ubah dan hias bilik aku. Lepas tu sedih bila mak kemas balik apa yang aku buat tu, hahaha. Sebab aku perasan hasil aku tu cantik sangat. Sampai sekarang aku suka buat kraf dan menghias. Aku rasa kraf ni macam cara untuk meluahkan personaliti dan kreativiti masing-masing.

Reduce, Reuse, Recycle – firstyearsuccess
Lagi satu, buat kraf ni boleh menjimatkan duit. Lagi-lagi bila kita guna barang yang kita dah ada atau barang yang kita dah tak nak. Aku rasa semua orang pasti ada kain  atau barang lain yang dah tak nak guna kan? Kan elok kalau kita tukar benda yang kita dah tak nak tu jadi benda lain yang kita perlukan. Satu, boleh kurangkan pembuangan sampah! Dua, jimatkan duit. Benda yang nak dibuang tu dulu pakai duit, benda yang baru yang nak dibeli tu pon, pakai duit. Kalau buat 3R, kan aman tenteram beg dompet tu.




Sebenarnya, bakul ni aku buat untuk pertandingan dari Universiti aku. Walaupon sibuk, aku join jugak sebab nak lengkapkan markah koko. Bila scroll IG tu, nampaklah diorang ajar orang Asli cara  buat kraf untuk jana pendapatan. Bagus jugak. Jenuh jugak la nak masuk pertandingan ni, sebab nak buat setup phone+ buat kraf+ edit video jadi satu minit. Tapi Alhamdulillah, berjaya. When there's a will, there's a way!

TUTORIAL BAKUL COMEL: 



Tu dia entri aku. Kalau sudi, boleh LIKE ^_^ . Lama jugak aku cari inspirasi dari Internet. Masalahnya aku tak banyak barang kraf, kain terpakai dah bawak kampung dan aku benci jahit! Aku decide buat kraf guna fabric twine sebab comel dan senang. Aku agak puas hati dengan hasil dia, walaupon senget benget macam kepala aku. Btw, diorang ada minta quote recycle untuk caption. Aku masa tu tengah mamai dan malas nak layan, jadi aku pon bantai je la. Jadilah walaupon cliche, wakaka.


How to DIY Yarn Woven Heart Shaped Basket
Sebenarnya, plan A nak buat lebih kurang macam atas ni, tapi hancus sebab twine DIY aku besar sangat. Tapi aku tetap nak gunakan twine tu sebab susah kot aku nak buat benda tu! Plan B ialah buat alas mug, tak buat sebab macam simple sangat kot? Plan C baru lah Bakul Comel ni. Aku redah je buat DIY ni sebab tak pernah buat lagi.

Banyak cabaran si bakul kecik ni bagi kat aku. Bila twine tu dah siap, banyak sangat benang yang terkeluar. Bilik aku pon jadi semak dengan benang. Aku pon bijak sangat beli lighter je sebab nak bakar tepi kain tu, patutnya beli lilin sekali. Aku ingat nak bakar dekat rooftop, rupanya dah berkunci. Nak buat kat tepi jalan takut kena tangkap atau orang ingat aku dah mental. Jadi aku buat senyap2 dekat tepi tangga hehehe. Nasib takde abang guard ronda-ronda. Hasil kraf ni, jari aku ada blister dan melecur sikit lol. Jari aku pon penuh dengan gam gajah, hahaha.

TIPS & INFO TAMBAHAN:
1. Jangan guna kain stretchy. Nanti susah nak pintal twine.

2. Tepi kain boleh dibakar sikit dengan api supaya benang tak terkeluar. Tapi ni untuk kain yang ada plastik ye, sebab tepi tu akan cair. Hati-hati ye! Lepas dah siap pon boleh bakar lagi kalau ada benang degil. Aku tak buat sebab dah malas dan tak sanggup nak melecur lagi :P

3. Boleh buat guna apa-apa bentuk dan saiz. Aku buat mini dan bulat (?) tapi terpulang pada kreativiti.  Boleh juga guna bekas lain sebagai acuan supaya bentuk nampak kemas.

4. Boleh gam guna gam gajah macam yang aku buat. Boleh juga guna hot glue. Kalau nak selamat, aku suggest pakai sarung tangan.

5. Bakul ni boleh tahan kuat tau! Sebab gam gajah tu buat kain tu jadi keras. Aku pon terkejut. Walaupon kecik, muat jugaklah nak letak beberapa lipstick.


Selamat mencuba!

Love, Bedelia.

You Might Also Like

21 Comments

  1. Eloklah kan pakai barang terpakai.
    Saya tak kreatif sangat. Kalau diberi barang tu mungkin ambil masa nak buat camne.
    Dah follow balik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerja yg bagus memang selalu ambil masa, hehe. Saya pon nk buat bakul ni ambil masa jugak, sampai ke plan C lagi. Terima kasih :)

      Delete
  2. That is so cool. I don't think I can ever make one.
    I don't have that talent for arts hahahhahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's ok, everyone has their own unique talent. I'm sure u are a very talented person :P Actually, I don't consider myself to be talented in arts as well haha. But I still do enjoy making things.

      Delete
    2. That is great. I'm always amazed when people make things out of something. Well, you have that capabilities to do so. ^^
      As long as you enjoyed it, nothing else matters. hehe

      Delete
  3. Replies
    1. Terima kasih ^_^ Kan... saya masa mula2 tengok bakul heart tu pon rasa tertarik, lagi2 nampak macam mudah.

      Delete
  4. Cantiknya bakul bentuk LOVE itu. 🤩
    Haah..seronok kalau buat benda guna bahan terpakai. Asalkan ada idea dgn bahan².

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik kan ^_^ Saya plan buat benda tu guna tin minum actually, konon inovatif la nak tukar2 idea orang.

      Sekali tak menjadi ahaha. Ye la, mana saya nak cari lidi bagai waktu PKP ni. Kalau ada pon, silap2 saya mengidam nak sate je lepas tu

      Delete
  5. Kreatif dan cantik! Good idea untuk recycle. Singgah and follow sini ya. Salam kenal! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih :) Salam kenal juga hehe

      Delete
  6. Kretifnyaa.. comelje bakul tu.. kalau ika ni tak tahulah macam mana hasilnya ya ampun.. hahaha good job!! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Comel tu pon sebab malas nak buat twine panjang2 lagi hahaha. Sakit jari buat mende tu. InsyaAllah kalau awak buat menjadi jugak. Senang je sbenarnya benda ni.

      Delete
  7. wow ini kreatif sangatt!
    bagusnya recycle balik barang terpakai :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah bagus. Bagus untuk kita dan bagus juga untuk bumi :) Almaklumlah, saya tengah nk jadi lagi hijau sekarang ni

      Delete
  8. Kreatif dan saya suka!.
    Saya juga selalu mengajarkan ke para keponakan untuk tidak membuang barang bekas yang sekiranya dapat dimanfaatkan untuk kerajinan tangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul.Saya pon kadang-kadang sayang nak buang barang. Selalu terfikir benda apa boleh buat dengan barang tu. Tapi akhirnya benda tu jadi semak dalam bilik je sebab saya malas sikit kadang2 hehe

      Delete
  9. kreatifnya!

    Saya suka juga krafting ni...tpi lebih kepada buat something drpd perler beads dan origami 3D. Ada saya pos kan hasil karya disni..

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2020/01/creative-thingy.html

    rjin2 singgah la lagi..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya kena google jap tadi perler beads tu apa, hehe. Haah, saya ada jugak baca pos2 awak buat kraf ^_^

      Delete
  10. Kreatif dan cantk sangat ! Wahhhh. Tapi tuu laa kan. Nak buat benda ni kena rajinnn. Hahaha. Kita malasss. =P

    Btw, terima kasih singgah blog kitaa. Kita dah lama takbukak blog. Baru je bukak ni. Kita balas kunjungan dan follow sini ya. Salam kenal tuan blog ! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam berkenalan. Terima kasih ^^ Haah betul tu, nak buat kraf memang kena rajin. Sebab makan masa dan bilik akan jadi bersepah.

      saya pon sama baru bukak blog, fresh dari oven jugak la.

      Delete

Terima kasih atas komen anda :) Untuk reply yg lebih pantas, boleh hantar atau notify saya di Curheart.logika@gmail.com.

***Boleh juga tinggalkan emel anda beserta komen, supaya saya dapat notify anda. Harap maaf atas kesulitan.


SUBSCRIBE to not miss my updates! :)

Enter your email address: