Hero tak perlukan cape: Manusia bermanfaat

Avengers#3 Assalamualaikum semua. Baru-baru ni, aku tonton Human Condition, episod Talent Sharing. Dalam rancangan ni, personaliti Korea dicabar berdasarkan tema tertentu dan dalam episod ni, mereka perlu kongsi bakat berkongsi bakat dengan orang lain seperti mengajar bahasa, masak, menari  dan kerja amal. You guys should watch it, it's meaningful yet entertaining.


Masuk sejam dalam rancangan, apa yang berlaku ialah seorang perempuan dan lelaki duduk bertentangan. Haaa, apa jadi? Si perempuan tu jadi sukarelawan membaca, lelaki tu pula buta. Bila aku tengok senario tu, aku macam Ya Allah tersentuh gilaaaaa. 

1. 
Aku tersedar betapa banyaknya anugerah yang kita ada. Membaca, menulis, mengira, meliha berjalan. Skill ni kita belajar sejak muda lagi dan terlepas pandang waktu besar.

2. Aku rasa aku tersentuh mostly sebab betapa mudahnya membaca tu. Tapi untuk lelaki buta tu, benda yang kecil bagi kita tu ialah sangat besar untuk dia.


BUKAN KEMAHIRAN YANG PENTING
Aku juga sedar yang bukan kemahiran atau bakat yang penting, tapi apa yang kita buat dengan anugerah kita tu sebenarnya lebih penting. Jadi, kita tak perlu nak rasa tak berguna atau tak yakin kalau kita tiada bakat besar macam orang lain.

Bila cakap pasal kemahiran atau bakat, orang akan fikir main piano, menyanyi, masak, mekap. Haaaaa, benda-benda kat atas ni, aku memang hancur. So am I worthless? Sebenarnya bila difikirkan betul2, banyak lagi skill yang kita ada. Aku rasa membaca ni benda yang tak terlintas pon sebab zaman sekarang ni rata-rata orang pandai baca. Tapi sebenarnya, ramai lagi yang tak boleh baca dan perlukan bantuan kita macam dyslexic, orang buta, dan budak kecil.


Image result for nick vujicic

You don't always need great talents to do great things, just use whatever you have to HELP others. 
It's not about what we don't have, but what we already have!

Tapi apa masalahnya? Masalahnya kita pon kadang tak tahu kita ni ada bakat atau skill apa lol. "APA BAKAT AWAK?" "SAYA TIADA BAKAT" Zzzzzzzzz.........Skill sendiri pon tak tahu, macam mana nak guna skill tu dan nak cari peluang?


KISAH SENDIRI

Masa aku SPM dulu kan, aku gigih fikir apa aku nak buat lepas ni sambil fikir kekuatan dan bakat aku. Aku fikir, aku sebenarnya ok juga dalam bidang penulisan. Cumanya, aku boleh cakap dekat diri sendiri yang benda tu useless untuk aku sebab aku nak jadi budak sains, bukannya penulis dan yang berkaitan.

Yea, so dumb especially since that's exactly what I'm doing rn on this blog, hahaha. *facepalm* Aku pandang rendah dekat kebolehan sendiri hanyalah sebab ia ialah 'menulis'. Walhal, banyak je benda aku boleh sumbang dan buat dengan menulis. Siap boleh buat kareer lagi, dan boleh je aku gabungkan Sains dalam penulisan aku.


Image result for maya angelou hero HERO/ ADIWIRA.

Selalunya kita terbayangkan watak2 Avengers dan Justice League. Ke kau bayangkan Cicak Man? Err tak kisahlah, haha. Kebanyakan watak-watak ni ada kuasa luar biasa seperti terbang, kawal petir, lari laju. Tapi diorang diminati bukan sebab kuasa tu, tapi sebab diorang gunakan kuasa  yang ada untuk tolong manusia lain.

Kita pon boleh jadi hero kalau kita guna kebolehan kita untuk sentiasa bantu orang. Tak lupa juga, tokoh-tokoh seperti Abbad binn Bisyr, Dr Fauziah Mohd Hasan dan Ibrahim Mahmood yang ceritanya bukan hanya kisah dongeng. Kalau mereka boleh buat, kita pon boleh. Jadilah manusia bermanfaat dengan gunakan apa kita ada untuk buat kebaikan. Kenali kebolehan kita dulu, baru senang untuk kita nak cari peluang nak bantu orang. Gabungkan kebolehan + minat + yakin + kreatif + kerajinan, InsyaAllah.

 Love, Bedelia

P/s Saat menulis ni, aku bukan lagi di Johor tapi di Shah Alam sbb dah habis cuti. Hukhuk

You Might Also Like

2 Comments

  1. untuk jadi hebat, memang kita kena percaya pada diri sendiri ^^

    ReplyDelete
  2. sungguh memberi inspirasi :D

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda :) Untuk reply yg lebih pantas, boleh hantar atau notify saya di Curheart.logika@gmail.com.

***Boleh juga tinggalkan emel anda beserta komen, supaya saya dapat notify anda. Harap maaf atas kesulitan.


SUBSCRIBE to not miss my updates! :)

Enter your email address: