Cara Atasi 'Overthinking'

Image result for overthinking

#2 Assalamualaikum semua. Beberapa hari yg lalu, aku terima shoutout pasal overthinking di ask.fm. Aku rasa soalan ni menarik sebab beberapa tahun ni memang topik mental health popular. Aku jawab kat sini sbb macam pendek sangat nak jawab kt ask.fm & aku pon perlukan idea entri untuk blog baru aku ni hehehe.

SOALAN:

Ask.fm on overthinking
Overthinking ni ialah berfikir secara berlebih-lebihan. Penting utk kawal, sbb takut boleh jadi murung dan resah (anxiety). Yela sebab kadang terbawak sampai ke tidur.

PUNCA OVERTHINKING

1.  Tak boleh move on
Contoh #1: Pagi tadi ada test, dan kau buat kesilapan merepek. Then, tak habis2 kau geram dengan diri sendiri sebab tak buat sebaik mungkin.

Contoh #2: Kau ingat kisah silam kau dengan orang A orang B orang C dan mula la kau rasa marah, or kau rasa semua benda salah kau. Kau pergi ulang2 senario silam, padahal dah lama sangat dah kisah tu.

2. Terlalu peduli/ Care too much
Contoh #1: Bila korang terlampau pikir pendapat orang terhadap korang.

Contoh #2: Perfectionist, semua benda nak kena betul, tepat, terurus. Benda yang senang jadi susah, benda yang sekejap ambil masa 50 abad.

3. Bersangka buruk
Kadang2 aku takut nak jumpa orang or buat sesuatu sebab aku takut diorang akan judge aku. Contohnya gelakkan aku masa kalau aku buat silap dalam presentation, or tanya soalan2 sensitif.

Tapi bila aku jumpa/ buat benda tu, tak terjadi pon kerisauan aku tu lol. Akhirnya, aku  yang rasa bersalah sebab aku assume diorang nak judge aku, tapi rupanya aku yang judge diorang.

4. Poor communication
Kau tertanya2 apa yang berlaku atau maksud yang si dia cuba sampaikan. Tapi kau tak tanya pon, kau assume sendiri. Mula lah otak kau buat perang dunia ke-3, hehe.


CARA ATASI


Image result for elsa scared gif
1. Jadi produktif
Cari hobi yang sesuai, asahkan bakat, pergi bersukan, jaga dan sibukkan diri. Jangan terkurung dalam bilik macam Elsa. Aku juga cadangkan untuk korang join usrah atau program motivasi. Sebab kadang2 bila kita bersedih, kita makin berjauh dengan Allah & makin lemah semangat. InsyaAllah korang akan jumpa ramai yang baik2, positif dan hati akan lebih tenang dengan ilmu2 yang korang dapat.

Image result for move on revenge
2. Cuba memaafkan dan move on
Cuba maafkan orang lain dan diri sendiri. Berhenti hukum diri sendiri atas kesilapan2 yang lepas tu, kita bukan Doraemon, boleh putar2 masa. Dan orang2 yang menyakitkan hati tu, aku sedar buang masa kotak fikiran aku je nak memanjang pikir pasal diorang kehkeh. Cakap je la apa nak cakap, aku fikir banyak sangat nanti aku jugak yang kusut.

3. Bertenang
Rilek brader, brader rilek..
a) Kawal rasa takut/ risau. Takde apa pon sangat untuk ditakutkan. PRESENTATION? Percayalah, kawan2 korang pon selalunya 2x5 je nervous lol.

b) BUAT SILAP? Peliklah kalau tak pernah buat salahkan. Move on, takkan sampai bila2 nak salahkan diri sendiri. Yang penting, kau belajar dari kesilapan dan perbaiki diri.

c) JUST DO IT! 'Things will be ok', Cuba fikir macam ni kalau nak buat benda baru.

d) YOU ARE BEING PARANOID. Takde orang pandang, ketawakan atau judge kau. Tu selalunya perasaan kita je.

4. Luahkan perasaan
Luahkan dekat orang yang boleh dipercayai seperti kawan, ibu bapa, kaunselor. Kalau malu nak luahkan dekat orang yang kau kenal, banyak je online support group.

Kalau tetap susah nak percaya, mengadulah kepada Allah :). Boleh juga luahkan perasaan di diari, journal atau media sosial. Cuma guna media sosial ni  bahaya sikit kalau tengah marah hehe.



5. Urut dan latihan deep breathing sebelum tidur
Sekarang ni ramai ada masalah tidur malam kan? Masa tu lah terfikir kisah sampai dari zaman paleolitik. Sebelum aku tidur, aku suka urut2 bahu dan kaki dan aku amalkan  deep breathing exercises untuk tenangkan diri. Kau anggap masa 30 minit sebelum tidur tu masa untuk memanjakan diri :)

P/s Aku bukan expert eh tp sekadar jawab berdasarkan pengalaman.

Love, Bedelia.

You Might Also Like

12 Comments

  1. good tips! bagus dapat tolong org lain yg ad masalah ni. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq awak. InsyaAllah...tips utk diri sendiri jugak! ^^

      Delete
  2. Tips bagus ni. Kalau Aien biasa buat yang no 1 tu. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la :( saya dulu jadi tak tentu arah sbb benda tu lah. Alhamdulillah bila sambung belajar, sy jadi better

      Delete
  3. good one. i love it. most of us memang tak boleh lari dari overthinking.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup unfortunately T_T Lagi2 bila stress berkumpul

      Delete
  4. Semenjak menganggur kadar populasi overthinking Na semakin meningkat. Doakan Na dapat kerja ya kawan-kawan :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, saya doakan awak segera dapat kerja yang awak suka dan tempat kerja yang memajukan awak lagi :D

      Delete
  5. Thank you bed atas perkongsian yg menarik

    ReplyDelete
    Replies
    1. No problem, thank you for reading my post. Appreciate it ^_^

      Delete

Terima kasih atas komen anda :) Untuk reply yg lebih pantas, boleh hantar atau notify saya di Curheart.logika@gmail.com.

***Boleh juga tinggalkan emel anda beserta komen, supaya saya dapat notify anda. Harap maaf atas kesulitan.


SUBSCRIBE to not miss my updates! :)

Enter your email address: